måndag, oktober 03, 2011

Kungen, det får bannemej stå för dig själv!

Dagens nyhet: Kung Carl Gustav ger hedersutmärkelse till Saudiarabiens envåldshärskare kung Abdullah.

När ska denna konservativa smörja sluta? Att jag är republikan och inte rojalist är välkänt vid det här laget. Kungahuset är ett uråldrig maktsäte om inte har någonting gemensamt med det samtida Sverige, det varken går eller ska tillämpas. Anledningen att jag skriver detta blogginlägg är inte att spy galla över just kungahuset som fenomen, även om det är rätt frestande.

Nej, idag handlar det om mänskliga rättigheter, jämlikhet, respekt och verklighetsuppfattning. Att kung Carl Gustav ger hedersutmärkelse till en kung för en av världens största diktaturer tycker jag är motbjudande och vidrigt. Det verkar som kungen saknar sympati för Saudiarabiens befolkning, främst dess kvinnor, och har helt tappat verklighetsuppfattning. Jag ska vara ärlig, jag skäms över kungens uppförande. Jag skäms som över han som representant för Sverige, representant för oss, för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar