torsdag, november 03, 2011

Stark tomatsoppa med rotfrukter



En riktig kall dag brukar jag unna mig ett rejält storkok soppa. Kanske är jag soppberoende, för jag kan verkligen inte få nog. Idag blev det att göra den enklaste tomatsoppan med rotfrukter.Receptet kommer ursprungligen från Linn, ta en titt in hos henne med.

Receptet går att variera i alla högsta grad, men här är dagens variant:

1 palsternacka
3 morötter
½ kolrot
1 röd paprika
1 gul lök
8 blad vitkål
2 vitlöksklyftor
2 grönsaksbuljongtärningar
ca 2 liter vatten
1 ½ paket krossade tomater med chili
salt
peppar

Skär alla grönsaker i bitar och lägg i en stor kastrull. Tillsätt vatten tills grönsakerna i kastrullen precis täckts och lägg i buljongtärningarna. Koka upp och tillsätt sedan de krossade tomaterna med chili, även salt och peppar. Koka i ca 10 min, sen redo för servering. Stark, nyttig, god och helt fantastisk vid förkylning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar