lördag, november 05, 2011

Getostpaj med grönsaker



Gav mig på att göra en getostpaj som jag och Adam blev bjudna på hos Emil och Caroline i Manchester. Frågan nu är hur jag ska få allting att gå åt? Många lunchlådor väntar.

Här har ni receptet:

2,5 dl grahamsmjöl
1 krm salt
125 g smör
2 msk kallt vatten

150 g getost
2 dl lätt crème fraiche
2 st ägg
1 zucchini, skivad och fäst i olivolja
1 paprika, skivad i bitar
1 ask cocktailtomater
1 tsk flingsalt

Blanda hastigt mjöl, salt och smör, gärna i en matberedare. Tillsätt vatten och knåda snabbt ihop till en deg. Låt vila kallt i minst 30 min. Ställ ugnen på 200 grader. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, smöra botten. Förgrädda i ca 10 min. Ta ut och höj värmen till 250 grader. Mixa osten med crème fraiche och ägg och häll i pajskalet. Lägg i zucchini, paprika och tomater. Strö över flingsalt. Grädda mitt i ugnen ca 25 min.

1 kommentar: