onsdag, september 14, 2011

Päronmuffins med mandelmassa



Nu jag har äntligen använt mina aluminiumformar och gjort muffins. Päronmuffins såklart! Men det gick bara åt fyra päron, så jag blev inte av med värst mycket. Sen ikväll ska jag nog göra inlagda päron, får se vad jag bestämmer mig för.

Här är receptet på 15-20 muffins:

2 stora päron (jag använde då fyra små)
3 st ägg
1,5 dl socker
1 dl vaniljyoghurt
50 g smör
1,5 dl dinkelmjöl
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
3 msk mandelmassa (grovt riven)
50 g mandelspån
florsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Ställ ut 15-20 muffinsformar på en plåt. Skala, kärna ut och skär päronen i tunna skivor som du sedan skär på mitten. Smält smöret. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt och smöret och vaniljyoghurten och vispa lätt. Blanda ihop dinkelmjölet, vetemjölet, bakpulvret, vaniljsockret och mandelmassan i en skål. Tillsätt mjölblandningen i äggsmeten och vänd runt allt försiktigt så du får en jämn smet. Varva muffinssmet och päron i formarna och strö mandelspån på toppen. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min. Låt därefter muffinsen svalna innan du pudrar på florsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar