tisdag, september 13, 2011

Hembakat knäckebröd



Det doftar knäckebröd i mitt hem! Tog tag i att göra eget, och det var det verkligen värt. Jag äter nästan bara knäckebröd och min studentkassa kommer bli lycklig. Receptet har jag fått från Amanda, ta gärna en titt in hos henne.

Här får ni receptet för en plåt (lite justeringar har gjorts):

2 dl majsmjöl
½ dl linfrön
½ dl sesamfrön
1 dl solrosfrön
½ pumpakärnor
1 nypa flingsalt
½ dl olivolja
2½ dl vatten

Börja med att ställa ugnen på 160 grader och koka upp vattnet i en kastrull. Blanda alla torra ingredienser (utom saltet) i en skål. Häll i vattnet och olivoljan i blandningen. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och smeta sedan ut smeten på pappret med hjälp av en slickepott. Strö på med flingsalt. Ställ in plåten näst längst ner i ugnen och låt gräddas i 60 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar