söndag, september 18, 2011

Kokossmulpaj med plommon och päron



Mina bröder och mamma kom på besök idag, så bjöd jag på en smulpaj med kokos av de päron och plommon som jag hade hemma. Jag blev faktiskt glatt överraskad, pajen blev mycket godare än vad jag hade trott.

Här är receptet för en paj:

250 g kallt smör
1½ dl socker
1½ dl kokosflingor
2½ dl vetemjöl
1½ dl havregryn

4 mogna päron
4 mogna plommon
2 msk smör
2 msk socker
2 tsk kanel
½ vaniljstång

Först gör du degen genom att tärna smöret i småbitar. Nyp ihop det med råsocker, kokos och vetemjöl tills det blir en smulig deg. Blanda försiktigt i havregryn utan att de går sönder. Sätt ugnen på 200 grader. Skär frukten i klyftor och stek dem i omgångar i smör, socker, kanel och den urgröpta vaniljstången. Lägg i fruktblandningen i botten av en smord ugnsfast form, strö över smuldegen. Grädda pajen gyllene i mitten av ugnen i ca 25 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar