söndag, augusti 14, 2011

Bråk i tvättstugan

Min mamma sa när jag skulle flytta hemifrån att det viktigaste är att sköta sig i tvättstugan. Jag förstod inte riktigt vad min mamma menade, tvättar sen är man klar. Genom att inte gå in på några djupare detaljer förklarade hon endast: "Emilia, personer kan mörda för bråk i tvättstugan". Den gången sket jag i kommentaren, men efter idag funderar jag mer än någonsin på om min mamma har ett kriminellt förflutet.

Plats: Tvättstugan Tid: 13.00

Jag står och föser in min smutstvätt i de två tvättmaskinerna när en kvinna i medelåldern stiger in i tvättstugan.

Jag: Hej, har du också tvättid nu? För i så fall har vi nog råkat dubbelboka.

Kvinna ~ 40: Nej nej, jag hann inte torka mina kläder igår och undra om jag kan låna torktumlaren?

Jag: Ja, absolut. Kommer ändå inte använda den nu den första timmen.

Hon lastar in sina kläder i torktumlaren och lämnar tvättstugan men mig tätt efter.

- 1 tim senare -

Efter att tvätten är klar i tvättmaskinen går jag över för att använda torktumlaren men upptäcker i samma stund att kvinnan inte kommit och hämtat sin tvätt. Eftersom jag behöver använda torktumlaren bestämmer jag mig för att ta ut hennes kläder och lägga dem på bänken bredvid. Jag viker ihop hennes kläder och lägger dem i en hög och lastar in min kläder i torktumlaren och går återigen till lägenheten.

-40 min senare -

Återigen är jag nere i tvättstugan för att denna gången vika alla mina kläder och ta upp till lägenheten och därmed avsluta mitt tvättpass. Till min förskräckelse upptäcker att min tvättpåse är borta. Eller rättare sagt min gigantiska Ikea-påse som jag bär all min tvätt i. Så låt oss backa tillbaka, jag erbjuder kvinnan torktumlaren under min tvättid för att vara snäll, jag viker hennes tvätt för att återigen vara snäll och som tack stjäl hon min påse!!! Som resultat: Jag fick gå tre vändor för att få med mig all tvätt till lägenheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar