onsdag, augusti 31, 2011

Hasselnötstoppar



Idag är det min bemärkelsedag och jag har därför den äran att bli ett år äldre. I eftermiddag bjuder jag hit min kära familj och det ska bjudas på både det ena och det andra. Det här är det första jag kommer att bjuda på, hasselnötstoppar. Eftersom min pappa är diabetiker så är det här alternativet någorlunda bra i alla fall, för det är inte helt sockerfritt.

Här är receptet för ca 10-15 toppar:

50 g smör
200 g hasselnötter
1 dl socker
1 ekologiskt ägg

Ställ ugnen på 170 grader. Mixa eller hacka hasselnötterna till fint pulver, inga stora nötbitar. Smält smöret och blanda sedan i det tillsammans med ägg och socker i hasselnötspulvret. Rör om till en smet och forma toppar på bakplåtspapper. Lägg på en plåt och garnera med en hasselnöt på varje topp. Gräddas i mitten av ugnen i ca 18 min.

Hur enkelt som helst och inte allt för onyttigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar