onsdag, augusti 31, 2011

Emilia debatterar

Igår fanns följande insändare med i Metro under rubriken Ett hån att få en kondom:

"Som alla andra födda 1988 så fick jag ett brev från Lafa, alltså landstingets avdelning för sexualitet och hälsa, i brevlådan. Som jag befarade var detta ren propaganda för promiskuöst sexuellt leverne. Jag finner det absurt att man håller på med denna kontraproduktiva propaganda riktad mot unga som leder till så mycket elände. Det värsta hånet var att man skickade med en kondom och påstår att detta skyddar. Dessutom är det ett hån mot alla som anser att sexualiteten är en gåva och som ska vördas och som hör hemma i ett livslång relation där man är öppen för livets gåva"

Var ska man börja? Insändaren har inte bara upprört sig över information som jag själv anser är viktig, utan förankrar inte sina argument i hur sexualitet i samtiden faktiskt ser ut. Att skribenten (om det är ett ord värd att kallas) anser att sex är en gåva är ett individuellt resonemang och att uppröra sig över andra människors personliga inställning till sex är en otrolig dubbelmoral. Dessutom verkar kunskapen om dagens sexualitet vara minimal för insändarskribenten.

Idag läste jag en notis från om RFSU under rubriken Många struntar i kondom:

"Oron för att bli smittad av könssjukdomar har minskat, visar en enkät från RFSU. Vid sex med ny partner struntar nästan varannan 20-35-åring i att använda kondom"

Detta är verkligheten, så här ser det ut i Sverige där sex har givits till oss som en gåva eller ej. Att uppföra argument och helt blunda för fakta är propaganda, det som skribenten själv påstår att Lafa sysselsätter sig med. Att Lafa skulle ge ut en kondom under texten att den skyddar och detta enligt skribenten skulle ses som ett hån är bara skrattretande. En avdelning för sexualitet och HÄLSA! För tro det eller ej - kondom skyddar.

1 kommentar:

  1. bra skrivet!

    och den fantastiska "skribenten" fick mig att le trots att jag egentligen är mer åt levande död-hållet här på kontoret!

    SvaraRadera