onsdag, juni 20, 2012

Människor till mötes

Det intressanta när man arbetar inom ett serviceyrke är alla människor man träffar. En del pratar inte alls och de som gör det är helt olika varandra. En del delger deras djupaste hemligheter, deras sorg och glädje. Andra talar om vädret och jag förstår att de fruktar den pinsamma tystnaden som uppstår när vi väntar på att köpet ska gå igenom.

De året som jag har arbetat på min arbetsplats har jag fått arbeta på alla högtidsdagar. Jul, nyår, påsk och nu midsommar. På ett vis tycker jag att det är olyckligt, självklart vill man umgås med sina nära på jul. Däremot var det just på julafton som jag fick träffa de mest fascinerande personerna. De som lurat döden ett flertal gånger men inte ser något ljus i livet, de som vart med om de mest fasliga erfarenheterna men ser livet som den mest fantastiska gåvan. De som beklagar sig över att de ska arbeta just på jul och de som anmälde sig frivilligt för att de inte hade någon att fira med.

Dessa människor får mig att vilja jobba kvar. Våra samtal skulle jag annars aldrig upplevt. När man träffar alkoholister och narkomaner som endast vill stå en stund och prata och som i slutet av samtalet säger att jag har en vänlig själ. De är de finaste av komplimanger man kan få.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar