söndag, april 22, 2012

Tomatsoppa med grönsaker


















Efter en fin kväll med kursare i bar och på dansgolv igår åkte jag hem till Borås i morse. Kroppen var inte i normaltillstånd och bestämde mig därför att laga soppa, kura ner mig i sängen och se tv-serier. I efterhand måste jag säga att det har vart den bästa dagen-efter-dagen.

Min soppa, som inte borde kallas dagen-efter soppa, för att den är för god för att äta om man inte har hela kroppen med sig genom varje sked.

Här har ni receptet:

½ förpackning kidneybönor (däremot rekommenderar jag svarta bönor i efterhand)
½ paket fetaost
ca 5-10 körsbärstomater
1 gul lök
½ zucchini
1 röd paprika
1 chilifrukt eller 1 msk chilipulver
1 grönsaksbuljongtärning
½-1 dl matlagningsgrädde
1 paket passerade tomater
1 msk tomatpuré
1 tsk gurkmeja
2 tsk torkad timjan
2 tsk torkad rosmarin
en knippe färsk basilika
salt
peppar

Skär grönsakerna i bitar och stek i olivolja. Koka vid sidan om upp passerade tomater och matlagningsgrädde med tomatpuré och grönsaksbuljongtärning. Lägg i grönsakerna, krydda soppan. Låt koka i ca 10-15 min. Lägg i bönorna och smula ner fetaosten, rör om och låt puttra i ytterligare någon minut. Salta och peppra och strö över basilika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar