söndag, april 15, 2012

Kakaosnittar





Idag hade jag förberett att gå ut på promenad, men självklart började det regna. Då valde jag att tänka ljus i lägenheten och baka kakaosnittar. Under tiden tittade jag på "Men in trees", en av serierna jag följde för några år sedan som jag valde att återigen stifta bekantskapen med. Nu ska jag mysa ner mig, se ett till avsnitt och äta kakor och dricka mjölk.

Här är förresten receptet:

200 g smör
2 ½ dl socker
5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
2 ägg
pärlsocker

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser samman till en deg, smöret bör först vara rumstempererat. Dela degen i 4 delar, forma dem till rullar. Lägg de på två plåtar med bakplåtspapper. Platta till rullarna, pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda plåtarna var för sig i mitten av ugnen i ca 15 min. Skär dem varma i 2 cm breda sneda bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar