fredag, januari 13, 2012

Paj med spenat, ost och tomat





Det finns så olika åsikter om mina matinlägg, en del tycker de är fantastiska eftersom de ger en introduktion till att laga vegetariskt, vilket jag tycker alla bör lära sig, och en del anser det motsatta. Jag kan erkänna att matinläggen är nog de jag älskar mest att skriva. De får mig att inse att jag har engagemanget att hela tiden utvecklas inom det vegetariska köket. Många frågar mig om jag inte tröttnar på vegetarisk mat? Jag tycker att det är en väldigt intressant fråga, antagligen har inte personen ifråga upplevt en vegetarisk matkultur, för så fall skulle hen förstå att det är kött som är enkelspårigt. Jag hoppas ni tar del av mina recept och faktiskt utifrån de provar något nytt och får en annan inställning till det vegetariska.

Detta är ett recept på en paj med spenat, ost och tomat som jag gjorde för någon dag sedan. Och var inte rädda om era liv och känn att ni måste kompensera med en stor biff ikväll, för pajen innehåller protein. Dessutom är den bombad med spenat som ger massor med järn.

Här har ni, enjoy:

2,5 dl grahamsmjöl
1 krm salt
125 g smör
2 msk iskallt vatten

2 dl crème fraiche
2 ekologiska ägg
1-2 dl spenat (ca 8 kuber i fryst förpackning)
1½ dl riven prästost
2 tomater eller 10 st cocktailtomater
salt och peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda hastigt mjöl, salt och smör. Tillsätt vatten och knåda ihop till en deg. Låt vila kallt i ca 30 min. Tryck sedan ut degen i en form med löstagbar kant, smörad botten. Förgrädda i ca 10 min, ta sedan ut och hög värmen till 225 grader. Blanda ihop crème fraiche och ägg med tinad spenat och liven ost tills det blir en smet. Salta och peppra. Häll i smeten i pajskalet och sprid cocktailtomater eller tomatbitar över smeten och ställ in i ugnen. Grädda i mitten av ugnen ca 25 min. Ta ut pajen och vänta 5-10 min innan servering.

1 kommentar:

  1. Åh, jag förstår inte varför alla männsikor ser så skeptiska ut så fort man säger att det är vegetariskt! Pannkakor då? Det är ju också vegetariskt.
    Jag skulle gärna vilja äta mer vegetarisk och ajg skyller på två saker, min sambo är en sån där som ser skeptisk ut och nummer två, jag tyckar att allt jämt blir så tråkigt i konsistensen. Det är svårt att hitta vegetariska alternativ som ger något som måste tuggas ordentligt tycker jag. Har du några tips?
    Pajen verkar god!

    SvaraRadera