torsdag, januari 12, 2012

Vegansk gulaschsoppa



För någon vecka sedan gjorde jag storkok på det som är en av mina favoritsoppor, nämligen min veganska gulaschsoppa. Många skulle säga att det inte är gulasch, och det är det inte heller. Men säg stark-vegansk-soppa-med-paprika-och-annan-kryddning-som-liknar-gulasch om ni hellre vill det. Istället för att använda köttbuljong används grönsaksbuljong och istället för kött tillsätter jag bulgur som gör soppan mer matig.

1 morot
1 gul lök
3-4 vitlöksklyftor
2 paprikor (brukar ta en röd och en grön)
1 purjolök
2 liter grönsaksbuljong
1 msk paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
2 msk tomatpuré
2 dl bulgur
salt och peppar

Skiva alla grönsaker och fräs med olivolja i en stor kastrull. Tillsätt sedan tomatpurén och rör tills det fördelat sig bland de strimlade grönsakerna. Häll direkt efter i grönsaksbuljongen och bulgur. Rör runt och tillsätt paprikapulver, cayennepeppar, salt och peppar. Låt sedan koka i ca 30 min. Klart att servera!

1 kommentar:

  1. Och den är så vansinnigt god ... brukar du inte kalla den Bulgursoppa?

    SvaraRadera