fredag, januari 13, 2012

Grahamsfrallor



När jag ibland vaknar kan jag känna lusten att äta en riktigt god smörgås, många gånger orkar jag inte med det. För det i sin tur innebär att jag måste ställa mig och baka bröd, för i mitt hem köpts inte längre bröd. Det är dyrt, det äts inte ofta och bröd kan vara väldigt lätt att göra!

Jag har ett standardrecept på grahamsfrallor som jag brukar göra, de är jätte lätta och jätte goda med bara smör och ost. Senaste hade jag ingen grahamnsmjöl hemma, så det fick bli rågsikt. Inte lika bra, men det var definitivt inte illa.

Här är mitt recept:

5 dl vatten
½ msk salt
1 msk ljus sirap
25 g jäst
1-2 dl linfrön (krossade eller hela)
10-12 dl grahamsmjöl (eller det du har hemma, jag skulle däremot avråda från vanligt vetemjöl)

Värm vattnet tills det blir fingervarmt, häll ner det i en bunke som du sen smular ner jästen i. Rör om tills jästen löst upp sig. Häll sedan i sirap, salt, linfrön och mjöl. Blanda till en jämn deg. Lägg en handduk över och låt jäsa i 30-60 min. Forma sedan degen till frallor på bakplåtspapper, låt gräddas i ugnen på 225 grader i ca 20 min, (känn med ugnssticka, så de inte är degiga på insidan).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar