fredag, december 16, 2011

Sirapssnittar med kanel



Efter att min mamma överraskat mig med lussekatter och kanelbullar kände jag mig tvungen att börja lite smått med julbaket. Jag har nämligen lovat Adam att inte baka lussekatter eller pepparkakor tills han kommer hem, vilket äntligen är ikväll! Men i alla fall så bestämde jag mig för att göra enkla sirapssnittar smaksatta med kanel, en aning juligt och inte ett dugg emot reglerna.

Gör så här:

200 g smör
2 dl socker
1½ dl ljus sirap
1 äggula
5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

Vispa samman smör, socker, sirap och äggula, helst med elvisp. Blanda och tillsätt smör, vaniljsocker och bakpulver. Låt degen vila i kylskåpet i ca 30 min. Sätt ugnen på 175 grader och lägg bakplåtspapper på två plåtar. Dela degen i fyra lika stora bitar och rulla ut fyra längder, lika långa som plåten. Lägg två längder på varje plåt och platta till dem lite med handen. Grädda i ca 15 min och skär sedan i sneda bitar medan de fortfarande är varma. Låt kakorna svalna och sen är de redo att ätas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar