onsdag, december 07, 2011

Kantarellpaj med västerbottenost



Alldeles strax är jag klar med tentan och därför bestämde jag att lyxa till det lite extra, fira lite kan man säga. Upptäckte att jag hade kvar kantareller sedan min födelsedag och ett paket med västerbotten ost, hipp som happ blev det en paj.

Och receptet har ni här:

2½ dl grahamsmjöl
1 krm salt
125 g kallt tärnat smör
2 msk vatten

500 g västerbottenost
ca 500 g kantareller
2 dl crème fraiche
2 st ägg
flingsalt
peppar

Blanda ihop mjöl, salt, smör och vatten i en skål med händerna. Låt vila kallt i minst 30 min. Tryck ut degen i en smord form med löstagbar kant. Förgrädda på 200 grader i ugnen, ca 10 min. Ta ut formen och höj värmen till 225 grader. Mixa ihop ost, crème fraiche och ägg, krydda med salt och peppar och häll sedan i pajskalet. Stek kantarellerna lätt i smör och tillsätt i pajskalet, grädda sedan i ca 25 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar