fredag, februari 17, 2012

Vadå slänga "gamla" ägg!?





Nu ska jag hjälpa er där hemma med ett litet tips! Jag tycker det är hemskt hur mycket bra mat vi slänger för att vi tror att den är gammal. Jag tror vi behöver påminna oss själva att "bäst före"-lappen inte innebär "oätligt efter". I England har de "bäst före"-lappar på grönsaker och min värsta fasa (en av många då förstås) är att detta även kommer genomföras i Sverige. Som det faktiskt finns människor som vill. Jag är för känn och kläm mentalitet! (Förtydligande: när det kommer till grönsaker. För sexuella trakasserier är jag inte för).

I alla fall, om det är så att ni har ägg hemma i kylen som har gått ut för ett tag sedan och ni undrar om de fortfarande gå att äta. Mina, som ni ser, gick ut den 26 januari. Gör så här! Ta en kopp eller bytta och fyll med vatten, stoppa ner ägget, och om de sedan sjunker till botten är det fritt fram att äta! Om det däremot flyter kan det vara dags att slänga det.

Dessutom, om ni har sallad hemma som ser lite dassig ut. Lägg det i kallt vatten i mellan 5-10 min och den blir återigen krispig!

Lärdomstips för alla slängnissar.

4 kommentarer:

  1. Precis detta tog de upp i programmet Plus igår. Smaka och lukta. Men som du känn och kläm går nog också bra. Ägg behöver nästan ingen bäst före datum alls.

    SvaraRadera
  2. jag tror att bäst före-datumen på ägg fortfarande baseras på ägg som inte står i kylen, utan i ett kallt skafferi som förr i världen. därför kan äggen hålla säkert 2 veckor efter att "utgångsdatumet" har passerats

    SvaraRadera
    Svar
    1. då kan det vara dags att modernisera förpackningarna :)

      Radera
  3. sallad kan dessutom med fördel användas som utfyllnad exempelvis grytor och omeletter (tänk hur man använder vitkål och spenat)... när maten börjar skifta färg och nya arter börjar växa på dem, då kan det ju vara dags att förflytta det till komposten ;)

    SvaraRadera