fredag, februari 17, 2012

Basilikacrêpes med körsbärstomater





På alla hjärtans dag skulle jag och andra historiestuderande i Göteborg åka på exkursion till Varnhem, därför beslöt jag mig i måndagskväll att ordna en annorlunda matsäck åt mig själv. Pannkakor var alldeles för tråkigt tänkte jag och lagade istället basilikacrêpes på eget bevåg.

Här har du receptet:

2 ägg
1 dl vetemjöl (använd grahamsmjöl om du vill ha de lite grövre)
1,7 dl mjölk
3 krm salt
1 cm tunn skiva smör

en knippe färsk basilika
körsbärstomater efter behov

Börja med att vispa ihop mjölk, salt och mjöl tills det inte längre är klumpigt. Häll sedan i det i en mixer/blender och tillsätt basilikan. Mixa tills basilikan har fördelat sig. Vispa sedan i ett ägg i taget i smeten. Värm en stekpanna och dela upp smöret i 4 st lika stora delar. Smält smöret och fördela smeten så det blir 4 crêpes. Servera sedan med körsbärstomater vid sidan om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar