söndag, februari 19, 2012

Omskärelse hit och dit. Är vi bättre?

Jag kommer nu skriva en kommentar till artikeln som idag publicerades i Borås tidning: Barnläkare vill stoppa omskärelser.

I den offentliga debatten är omskärelse av pojkar en aktuell fråga, en del säger att detta är integritetskränkande andra menar att vi ska omfamna andra kulturer. Jag ställer mig däremellan och ser ifrån flera olika aspekter. För den enda aspekt som verkar vara central i debatten är omskärelse av religiösa skäl. Nu är det dags och sätta ner en fot och mena på att detta inte är fallet.

I USA exempelvis, även om jag har många åsikter om det landet, utförs omskärelse av många pojkar av hygieniska och traditionella skäl. Detta medför inga sexuella problem, men ändå kan argumentet till integritetskränkning tillämpas.

Men ...

Det jag frågar mig är, om omskärelse är en frihetskränkning - vad är då inte dop? Jag är stark emot barndop, och detta av anledningen att jag anser att varje person har själv rätten att bestämma sin religiösa tillhörighet. Detta skulle även innebära att jag är emot omskärelse. Men om vi i Sverige anser att barndop fortfarande ska existera, då anser jag att även omskärelse kan få vara med på agendan.

För är Sverige ett välutvecklat religionsfritt land när vi av traditionella skäl låter döpa våra barn i Kristi namn utan några som helst tankar på vad det egentligen innebär?

Vilka är vi att säga att omskärelse är fel? Titta runt omkring er, är det verkligen Sverige som är idealet?

4 kommentarer:

  1. Även i en Utopi utan sjukdomar så tänker både judar och muslimer fortsätta omskära sina pojkar! Det står i Toran. Rationaliseringen finns just för att vinna anhängare vilket judarna lyckats med i usa, speciellt i New York är omskärelse norm tom bland invandrade latinos. Jag håller med om att dopet är lika fel rent teoretiskt men det påverkar icke en pojkes fysik för resten av livet! Att bli av med förhuden påverkare ens anatomi väldigt mycket! Bra att du tar upp detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även i Bibeln står det om dop, likväl som det står om omskärelse i tora och koran. Det jag vill mena på är att jag inte är för någon utav dessa utan skälet att religiös tillhörighet är individuell. Men om vi ska förbjuda det ena ska även den andra följa samma riktlinje. Det som i grunden är densamma är olika kulturers vilja att hålla fast vid sina traditionella system. Att därmed tro att vi kan förbjuda andra deras och tänka att våra är moderniserade är förkastligt.

      Tack så mycket förresten att även du engagerar dig i detta ämne :)

      Radera
  2. Varför semestrar inte du i Afghanistan om du diggar stympning av penisdelar? Där är alla killar skurna! Ni kan inte bara ha Manhattan i åtanke då ni tänker på omskurna män? Den omskurna underklassen lider mer än någon annan i världen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du har missförstått mig om du tror att jag är för omskärelse. Utan är motståndare till detta. Det jag däremot pekar på är det faktum att även vi i Sverige tillämpar frihetskränkning, i vissa fall. Semestra i Afghanistan hade jag däremot gärna gjort, men av helt andra skäl.

      Radera